Als adviseur ben ik betrokken bij de ontwikkeling en de communicatie rondom de aanpak eenzaamheid van de gemeente Leeuwarden.
Na Culturele Hoofdstad 2018 zet de gemeente graag in op cultuur. Makers worden uitgenodigd om initiatieven te ontwikkelen om eenzaamheid tegen te gaan. Ze worden hierin ondersteund door een speciaal opgericht fonds, van waaruit jaarlijks een call for proposals wordt uitgezet.
Culturele makers worden uitgenodigd om initiatieven rondom eenzaamheid te ontwikkelen, als onderdeel van de legacy van LF2018.
De uitwerking is divers, de doelgroepen zijn jong en oud.
Alle mogelijke vormen worden benut om eenzaamheid tegen te gaan of te verminderen, bij de meest uiteenlopende mensen.
Er zijn al kleine buurtinitiatieven om eenzaamheid tegen te gaan. De gemeente zoekt echter een deeltjesversneller om bewustwording aan te jagen, om meer aandacht in de media te krijgen, om meer mensen mee te laten doen, om doelgroepen te bereiken die normaal gesproken niet mee doen.
Cultuur kan dat veroorzaken.
Culturele makers doen mee vanuit alle disciplines. Corona gooit roet in het eten, maar toch worden veel verschillende ouderen bereikt.
De makers worden begeleid in communicatie en PR en krijgen workshops om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Juist nu, in coronatijd.
Er is veel samenwerking in de regio, o.a. met Arcadia, waardoor de spin off groot is