0  0,00

DAT IN EN UIT DE BUS, DAAR ZIE JE TEGENOP. MAAR NU HEB IK HET ECHT NAAR MIJN ZIN GEHAD VANMIDDAG!

MIJNHEER BOSKER (85)

 

de naakte waarheid

Museum Het Rembrandthuis benaderde me met de vraag hoe ze meer ouderen kan bereiken. De tentoonstelling rond de naakten van Rembrandt vormde een prachtig haakje om het te hebben over de veroudering van ons lichaam en de tekenen des tijds. Verval of schoonheid?

 

Plus: het populairste onderdeel van Het Rembrandthuis is de etspers, waar bezoekers zelf een ets kunnen maken. Dat zou best eens iets voor ouderen kunnen zijn. Dus van die pers werd een mobiele versie gemaakt: Het Rembrandthuis kon op pad, de zorglocaties in. 

 

Ouderen zelf stonden centraal in het hele project.

BEKIJK HET FILMPJE

WAt

 

Het randprogramma bij de tentoonstelling bestond uit twee delen. Allereerst een indrukwekkend EDUCATIEF PARTICIPATIEPROJECT, dat jaren langs zorginstellingen reisde.

 

Daarnaast vond in De Nieuwe Liefde in Amsterdam een talkshow plaats, rond het naakte lichaam.

WAAROM

 

Museum het Rembrandthuis wilde meer ouderen bereiken, maar ‘het huis’ kent veel lastige trapjes en is daardoor minder aantrekkelijk voor de oudste generaties. De beste oplossing: hen thuis op te zoeken, in de wijk en in de zorginstellingen.

Bij de talkshow stond een vraag centraal: als je in de spiegel naar je naakte lichaam kijkt, zie je dan gewoon je lichaam of kijk je naar gedachtes, ingegeven door marketing en beeldvorming? Ouderen, een uitbater van het naaktstrand, een plastisch chirurg, een marketeer: ze gingen het gesprek met publiek aan. Het was prachtig.